• Tips för stresshantering – 5 sätt att bli bättre på att hantera stressen vid en kris

    18 Februari 2020
  • Tips stresshantering
  • Hur hanterar du som ledare oväntade situationer, såsom olyckor och kriser på arbetsplatsen? Håller du huvudet kallt när det behövs som allra mest? Plötsliga stresspåslag kan få den bästa ledaren att darra. Här är 5 tips för effektiv stresshantering som gör att du behåller lugnet.

    1– Skapa en tydlig krisplan

    Att ha en bra beredskap inför en kommande kris minskar stressen när den väl inträffar. Skapa en tydlig krisplan som uppdateras regelbundet och som anger vem som gör vad i en akut situation.

    2 – Öva i förebyggande syfte!

    Förutom att skapa krisplanen så blir ni mer stresståliga om ni på förhand övar på trovärdiga scenarion. Diskutera upplägget gemensamt, fördela roller och öva praktiskt – gör exempelvis brandövningar och öva på HLR.

    3 – Lär dig krisens olika faser

    Ett annat tips för effektiv stresshantering är att ha förståelse om krisens faser. Genom att kunna särskilja mellan den inledande chockfasen, reaktions- och bearbetningsfasen och nyorienteringsfasen så kan du som chef möta varje enskild individ med rätt åtgärder.

    4 – Agera lugnt och förtroendeingivande

    Vid en kris vänder sig människor till ledartyper som utstrålar lugn och förtroende. Därför är det viktigt att som ledare behålla lugnet när det stormar, kommunicera sansat och sprida trygg energi. En stressad ledare kommer skapa en stressad grupp.

    5 – Kommunicera, kommunicera, kommunicera!

    Vikten av konstant kommunikation med den drabbade gruppen går inte att underskatta och är ett ovärderligt tips vid stresshantering av kris. Information gör folk trygga och mindre oroliga. Det finns även ett värde i att kommunicera att ingenting nytt framkommit, detta gör det lättare att fokusera på annat i en otrygg situation.

    Mer än tips på Safe@Works utbildning i stresshantering

    Fortfarande osäker? Lugn, vi guidar er rätt. Safe@Works utbildning går bortom bara tips för stresshantering. Kursen är en kombination av stresshantering, krishantering och ledarskap utifrån hur er verksamhet ser ut. Vi lär er hantera olyckor och kriser genom förebyggande arbete, handlingsplaner och nya rutiner. Våra erfarna instruktörer skräddarsyr i samråd med er för bästa möjliga utfall.

    Detta berörs under kursen:

    • Vad är en ledare? Hur blir man en bra ledare?
    • Vad är feedback och hur ger man den?
    • Debriefing / Defusing- Hur gör vi?
    • Hände, kände, lärde! Förståelse för våra komfortzoner, grundläggande information om vedertagen forskning såsom FIRO och Maslows behovstrappa m.m.

    Läs mer om våra utbildningar inom Organisatorisk & Social arbetsmiljö