• Vad händer om jag ringer 112? Vilken information behöver larmoperatören?

    1 Februari 2024
  • 112-samtal till SOS-alarm
  • En artikelserie om nödsamtal till 112 & våra andra hjälpnummer – Del 2

    SOS-alarm tar emot fler än 8 000 samtal om dagen till nödnumret 112. Två tredjedelar av samtalen gäller riktiga nödsituationer som kräver ett skyndsamt agerande.

    I den här tvådelade artikelserien kommer du att få koll på vilka telefonnummer som gäller vid en nödsituation i Sverige och övriga Europa. Du kommer att få viktiga kunskaper som du har nytta av den dagen du tvingas ringa 112, och du får tips om hur du kan öva med dina barn så att även dom vet hur & när dom ska ringa 112 för hjälp.

    I del 1 av artikelserien får du bland annat läsa mer om vilka nödnummer som finns & när du inte ska ringa 112.

    Vad ska jag tänka på när jag ringer 112?

    Om du ringer 112 står du troligen inför en situation där varje sekund är viktig. För att SOS-operatören ska kunna larma ut rätt enheter så snabbt som möjligt krävs det att du som inringare har ett lugn och sinnesnärvaro. I den här artikeln ger vi dig en möjlighet till förberedelse. För att larmoperatören så snabbt som möjligt ska veta vilken resurs han eller hon ska skicka kommer ditt samtal omgående att besvaras med en fråga:

    SOS-Operatören: ”112 vad har inträffat?”

    Försöka att vara så lugn och tydlig som möjligt och beskriv följande:

    1. Vad som har hänt
    2. Var det har hänt
    3. Vem eller vilka som behöver hjälp
    4. Varför behöver dom hjälp

    Inringaren: ”Det är en bil som har kört av vägen på E20 söderut. Jag vet inte exakt var vi är men vi passerade Vårgårda för 5 minuter sen. Det är tre personer i bilen, två verkar vara medvetslösa och en är vaken men blöder kraftigt. ”

    Vilka frågor har larmoperatören nu fått svar på?

    1. Vad som har hänt:
      • Ditt svar: Det är en bil som har kört av vägen
    2. Var det har hänt:
      • Ditt svar: E20 söderut, 5 minuter söder om Vårgårda.
    3. Vem eller vilka som behöver hjälp:
      • Ditt svar: Det är tre personer i bilen
    4. Varför hjälpen behövs:
      • Ditt svar: 2 är medvetslösa och alla blöder kraftigt

    Vad behöver larmoperatören veta vid ett 112-samtal?

    Under tiden som hjälpen är på väg kan SOS-operatören behöva ställa fler frågor för att förbereda de hjälpresurser som är på väg. En del av de här frågorna kanske känns oviktiga för dig just där och då. Men kom då ihåg 2 saker:

    1. Hjälp är redan på väg

    Larmoperatören har en kollega som hör hela samtalet, det är han eller hon som har kontakt med räddningspersonalen. Larmoperatören kan därför ha fullt fokus på dig och att försöka få en så bra helhetsbild som möjligt. Läs mer om larmsamtal & vad som händer i bakgrunden

    1. Frågan kan kännas oviktig för dig just där och då. Men informationen kan ändå vara avgörande för att rädda liv.

    Information om väglag, ifall olyckan har skett i en kurva, eller om någon har hunnit ställa ut en varningstriangel kan kännas oviktigt när någon ligger medvetslös. Men informationen kan vara helt avgörande för att inte fler personer ska riskera att skadas i en följdolycka.

    Först på plats vid en trafikolycka

    Om du spenderar mycket tid på vägen finns det en stor risk att du någon gång kommer vara först på en olycksplats. Din insats kan vara livsavgörande i en sådan situation. I den här artikeln ger vi dig viktiga & handgripliga tips om hur du på bästa sätt räddar liv innan räddningspersonal är på plats.

    Vill du och dina kollegor vara ännu mer förberedda? Med en utbildning i första hjälpen på en olycksplats får du oerhört nyttig kunskap i hur du räddar liv på ett säkert sätt.

    Vilka regler gäller för utryckningsförarna som skickas ut när du ringer 112?

    Som utryckningsförare på väg mot en trafikolycka krävs fullt fokus på körningen. Samtidigt behöver de vara redo att agera direkt vid ankomst till olycksplatsen. Därför är din roll som inringare en mycket viktig del i arbetet med att förbereda räddningspersonalen och därigenom möjliggöra en snabb insats. I den här artikelserien kan du läsa mer om vilka utmaningar en utryckningsförare ställs inför & vilka regler som gäller vid en utryckning.

    Om Safe@Work

    Safe@Work är en utbildningsarrangör som aktivt jobbar för att skapa en säker & trivsam miljö. Varje år hjälper vi tusentals personer att minimera riskerna genom rätt utbildning & rätt utrustning.

    Utbildning med fokus på livräddning & Första hjälpen

    Safe@Work har några av landets mest kunniga & erfarna kursledare. Instruktörerna har många års erfarenhet både från räddningsuppdrag och som utbildare. På ett pedagogiskt sätt ser dom till att du som kursdeltagare får ta del av livsviktig kunskap anpassad efter just era förkunskaper & förutsättningar.

    Exempel på några av alla utbildningarna: